Afvallen
Eten / Weten over eten

10 tips over afvallen op je eigen manier

Zucht… Die stomme kilo’s. Waar sommige moeders hun best moeten doen om de kilo’s er aan te houden vechten veel andere moeders om te veel aan kilo’s er af te werken. Een frustrerende weg, want als je moeder bent is afvallen extra moeilijk. Gebroken nachten, vermoeidheid, borstvoeding, weinig tijd voor jezelf… Het is echt lastig om daar ook nog eens bij af te vallen. Toch kan het wel en volgens mij is het daarbij heel belangrijk om op zoek te gaan naar wat voor jou werkt. Afvallen op je eigen manier dus. Zelf heb ik al jaren een gevecht met mijn kilo’s. Ik heb zwaardere periodes en slankere periodes. Sinds de geboorte van mijn dochtertje, twee jaar geleden, ben ik inmiddels 23 kilo afgevallen en ik hoop er nog een paar kilo af te kunnen krijgen. Ben je nieuwsgierig hoe ik dat gedaan heb? In deze blog deel ik elke dag één van de tien tips die jou misschien ook wel helpen. Volg jij deze blog ook?

1.      Vind je eigen manier

Er zijn natuurlijk ontzettend veel verschillende diëten. De ene zweert echt bij een koolhydraatarm dieet, de ander bij intermittent fasting (zie bijvoorbeeld het boek van dr. Ludidi) en weer een ander weet zeker dat groene smoothies de beste manier is. Ik ben ervan overtuigt dat per persoon verschillend is wat het beste werkt. Dat heeft te maken met de manier waarop je lichaam in elkaar zit en hoe jij je dagen vult. Voor mijn lichaam is koolhydraatarm eten of vasten totaal niet geschikt. Ik heb het wel geprobeerd maar ik werd er erg ziek van en later bleek ik dit door een zeldzame vorm van migraine inderdaad niet aan te kunnen. Wil je meer dan alleen maar een paar kilo’s kwijt? Neem dan de tijd om uit te vinden wat voor jouw lichaam en voor jouw dagritme haalbaar is. Dat kan betekenen dat je soms wat afvalt en soms weer wat aankomt. Zolang het te maken heeft met jouw zoektocht mag dat nog even. Let er tijdens het proberen op of je je er goed bij voelt, of dit voedingspatroon past in jouw dagritme en of je voldoende energie overhoudt. Ben je er achter welk voedingspatroon bij jou werkt zodat je wel afvalt, niet te snel niet te langzaam, en dat je het goed kan volhouden? Tof! Dan weet je wat jou de komende tijd te doen staat.

2.      Groente

Veel mensen, waaronder ik, houden niet echt van groente. Toch heeft groente wel een bijzonder goede werking op je lichaam. Het zorgt ervoor dat processen in je lichaam beter functioneren en dus ook het afvalproces. Daarnaast draagt groente er aan bij dat je je beter voelt, wat je tijdens het afvallen wel kunt gebruiken. Een win-win situatie dus. Geadviseerd wordt om 250 gram groente per dag te eten maar helaas halen veel mensen dat niet, wat wel echt een gemiste kans is. Mijn tip is: eet inderdaad minimaal 250 gram, of liever nog iets meer groente. Eet je 300-400 gram groente per dag, dan zul je al vrij snel de positieve effecten ervan merken. De hoeveelheid groente kun je opbouwen. In de ‘gezonder eten challenge’ zie je voorbeeld hoe je dat kunt doen. Ik eet zelf bijvoorbeeld graag soep, dat helpt goed bij het ruim voldoende groente eten op een dag. In dit kookboek staan heel veel soeprecepten. Misschien helpt het jou ook bij je dagelijkse hoeveelheid groente.

3.      Te grote kleding

Tip 3 gaat niet over eten maar over kleding. Heb je kleding die inmiddels te groot is? Doe ze weg! Dan heb je voor jezelf een stok achter de deur om in elke geval niet meer aan te komen, want dan heb je geen kleren meer om aan te trekken.

4.      Kleren in een maatje kleiner

Bij tip 3 gaat het over te grote kleding. Deze tip gaat juist over kleding die een maatje kleiner is. Wat namelijk goed helpt bij het afvallen is dat je een kledingstuk koopt dat je heel mooi vindt, maar die nog een maatje te klein is. Heb je lastige momenten? Denk dan aan dat kledingstuk en dat je die graag aan wilt kunnen.

5.      Kijk je verslaving recht in de ogen

Veel mensen zijn op een bepaalde manier verslaaft aan bepaalde voedingsproducten. Zelf heb ik dat met chocola. Eén hap chocola zorgt ervoor dat ik het liefst de hele reep opeet. Om me daarna misselijk te voelen en te balen dat ik weer veel te veel calorieën en suiker binnen heb gekregen. Heb jij ook iets dat zo’n reactie bij je oproept? Maak een keuze en haal het niet in huis. Dat scheelt al een hoop aan verleiding.

6.      Creëer nieuwe gewoontes

Een mens is een gewoontedier. Ben je al jarenlang gewend om te ontbijten met drie broodjes met hagelslag of dat je ’s avonds als de kinderen op bed liggen altijd een zak chips open trekt? Dat zijn gewoontes. Het is vrij veel gevraagd om al deze gewoontes in één keer weg te doen. Dat hou je misschien wel even vol, maar als je dat te rigoureus doet hou je dat waarschijnlijk niet lang vol. Neem daarom één gewoonte per keer. Verander bijvoorbeeld de chips ’s avonds in een schaaltje yoghurt met rozijnen. De eerste paar dagen is dat superlastig, maar als je dat wat langer doet dan creëer je een nieuwe gewoonte waar je weer aan went. Heb je de eerste slechte gewoonte weten te veranderen? Begin dan met een volgende.

7.      Bereid je voor op moeilijke momenten

Iedereen heeft makkelijke en moeilijke momenten tijdens het afvallen. Het kan zijn dat je, net zoals ik, bijzonder veel behoefte aan snaaien krijgt zodra je eventjes alleen bent, gewoon omdat je vindt dat je het verdient. Of bijvoorbeeld de zaterdagavond is bij jullie altijd de avond om lekker door te zakken met een aantal wijntjes, chips en nootjes. Dit soort momenten zitten in je systeem en als dat moment zich voordoet dan denken je hersenen aan eten. Om je te wapenen tegen dit soort momenten is het goed om je allereerst bewust te zijn van dit soort momenten. Bedenk voordat de dag begint of er dit soort momenten in je dag zitten en bedenk meteen een plan hoe je er mee om wilt gaan. Leg bijvoorbeeld eten klaar wat je wel wilt eten, neem een kauwgompje, of ga juist op dat moment iets anders doen, bijvoorbeeld even lekker in bad.

8.      Reserve-eten

Niet elke dag is hetzelfde. Je kunt voor jezelf een soort basisvoedingspatroon hebben. Soms is dat voldoende maar soms gewoon niet. Dat kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld dat je meer hebt bewogen die dag of dat je hormonen aan het rommelen zijn. Voor dit soort momenten is het handig om reserve-eten te hebben om op terug te vallen. Dat kan bijvoorbeeld een bakje kwark zijn, of een crackertje met kaas. Wat jij maar goed vindt. Dit reserve-eten kun je eten op het moment dat je echt honger hebt. Om te voorkomen dat je op een hongermoment gaat snaaien, zorg je dat je altijd jouw reserve-eten bij de hand hebt.

9.      Ga op tijd naar bed

Waarom moet je op tijd naar bed als je af wil vallen? Dat heeft twee redenen. De eerste is dat de verleiding om te eten ’s avonds vrij groot is. Als je moe wordt dan wil je lichaam graag eten. Ga je eerder naar bed dan heb je simpelweg minder tijd om verleid te worden. De tweede reden is dat als je goed slaapt, je bloedsuikerspiegel stabieler blijft. Zo krijg je minder honger overdag en is het veel makkelijker om je dieet vol te houden.

10.      80-20 regel

Bijna niemand houdt het vol om 100% van de tijd bezig te zijn met lijnen. En dat hoeft ook niet. Een regel die je jezelf kunt geven is de 80-20 regel. 80% van de tijd houd je je strak aan je eigen voedingsschema en 20% van de tijd mag het wat losser. Het beste is om deze tijden van te voren te plannen. Het leuke van deze regel is dat je op een verjaardag wel lekker mee kunt doen met een taartje. En als je dan wat lekkers eet, geniet er dan ook van! Als je geniet dan komen er stoffen vrij in je lichaam die gezond zijn, dus zo slecht is het nou ook weer niet om af en toe wat lekkers te eten.

Wil jij in 30 dagen gezonder eten? In deze blog, in 30 dagen gezonder eten challenge, lees je een dagboek waarin je dag voor dag in kleine stapjes gezonder gaat eten!

Deze tekst kan affiliate links bevatten, dat betekent dat nietvolgensboekje eventueel commissie krijgt zonder dat jou dat iets extra’s kost.

Like en volg ons op

Author

Mijn naam is Geke Douw. Ik ben getrouwd en moeder van drie kinderen. Twee prachtige en ondernemende jongens en een schattig maar minstens zo ondernemend meisje. Ik vind het ouderschap een super mooie leerschool, een school waar je nooit uitgeleerd raakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Winactie Spoony

16 mei 2020

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial
error

Volg ons op: