Kinderen groente
Eten / Kinderen / Kleuter / Opvoeden / Ouders / Peuter / Schoolkind / Weten over eten

Hoe kinderen toch wat groente binnenkrijgen

Ik weet niet wat het is, maar de meeste kinderen vinden alles wat enigszins groen is in hun eten bijzonder verdacht. En zelfs als ik een andere kleur groente door het eten doe weten ze dat er haarfijn uit te halen. Zo vist mijn oudste elke keer de stukjes ui, hoe klein ze ook gesneden zijn, met een vies gezicht uit zijn eten. En mijn dochtertje gaat gewoon heel hard met haar hoofdje heen en weer als haar lepel naar haar mond toe gaat met iets van groente er op. Maar ja, geen groente geven aan je kinderen voelt ook niet helemaal goed. In deze blog lees je manieren waarop je je kinderen toch nog wat groente kunt laten eten.

Movievoer

Bij veel gezinnen mogen de kinderen vanaf half vijf of vijf uur een filmpje kijken. Dat is een fijn moment omdat vaak de gezelligheid rond die tijd van de dag wel zo’n beetje op is en jij zelf moet gaan koken. De meeste kinderen zijn tijdens het filmpje licht gehypnotiseerd door wat ze aan het kijken zijn. Geef je ze dan een bakje met eten in hun handen dan zullen ze dat zonder al te veel nadenken naar binnen werken. Doe je in dat bakje wat rauwkost zoals tomaat, komkommer, paprika of wortel dan is de kans groot dat ze dit gewoon braaf opeten. Deze truck werkt niet bij elk kind, maar heb je dit nog niet geprobeerd dan is dat misschien nog de moeite waard.

Groente op een ander moment van de dag

Soms kan het helpen om het moment van het eten van groente te verplaatsen. Vaak hebben kinderen een bepaald fruitmoment op een dag. Wij geven de kinderen fruit mee naar school en op een thuisdag gaan we vaak rond een uur of 10 even aan tafel zitten om fruit te eten. Je kunt proberen om naast de appel-, mandarijn of bananenstukjes ook wat rauwkost neer te leggen. Het zou best wel eens kunnen dat je kind het dan wel eet. Dat hoeft in het begin niet veel te zijn, je kunt hem zo langzaam laten wennen aan de smaak. Eventueel kun je de hoeveelheid en het tijdstip later weer aanpassen.

Zien eten doet eten

Ze zeggen bij kinderen altijd ‘zien eten doet eten’. Dat geldt natuurlijk ook voor groente. Kinderen kijken af wat volwassenen doen. Zorg dat je zelf ook groente eet en dat je kinderen dat zien. En dan het liefst niet alleen bij het avondeten maar ook op andere momenten van de dag. Zo eet ik tijdens de lunch geregeld een broodje kaas met komkommer. Het duurt dan meestal niet lang of de kinderen vinden komkommer ineens het lekkerste wat er is. Door zelf ook meerdere keren per dag groente te eten vergroot je de kans dat zij ook groente willen. Gezond voor jou, gezond voor de kinderen en een relaxter gevoel bij het avondeten. Een win-win-win situatie dus.

Het oog wil ook wat

Wil jij toch graag invloed hebben op hoeveel ze op hun bordje hebben? Je kunt het bordje ook leuk opmaken. Eerlijk is eerlijk, een donkerbruine derrie op een bord nodigt nou eenmaal minder uit tot eten dan een vrolijk en kleurrijk opgemaakt bordje. Er zijn heel veel leuke manier hoe je met groente (en fruit) de meest prachtige creaties kunt maken. Hieronder vind je een voorbeeld. En voor nog meer inspiratie heb ik een bord gemaakt om de Pinterestpagina van Niet volgens boekje. Klik hier om daar een kijkje te nemen. Het kan ook helpen om je kind zijn eigen bordje uit te laten kiezen, zoals deze met superschattige diertjes.

Mix en match

Veel kinderen houden er niet van als eten te veel door elkaar is. Zeker kinderen die wat gevoeliger zijn willen precies weten wat ze eten. Een truck die je kan gebruiken is dat je het eten niet in één of twee pannen op tafel zet maar dat je alle losse ingrediënten in leuke schaaltjes op tafel neerzet, als een soort rijsttafel. Maak er een spelletje van door te proeven wat er gebeurd al je een klein beetje van het ene schaaltje en een klein beetje van het andere schaaltje neemt. Ga zo door tot je alles gehad hebt.

Seluf doen

Laat je kinderen zelf het eten opscheppen. Zo geef je ze zelf invloed op de hoeveelheid die ze nemen en zijn ze eerder geneigd om het op te eten.

Kennis is macht

Het kan ook helpen om je kind te betrekken bij de groente die er op zijn bordje komt die avond. Neem hem mee naar de winkel en laat hem kiezen welke groente hij wil eten. Laat hem dan helpen in de keuken met het klaarmaken van de groente, laat het hem ook opscheppen op zijn eigen bordje. De kans is groter dat hij die avond zijn groente wel op wil eten. Mocht je het leuk vinden om een moestuin te hebben dan is dat voor kinderen natuurlijk extra leuk. Zo zien de kinderen echt hoe groente ontstaat. Er is ook een superleuk boek die gaat over hoe eten op je bord komt, die je kunt lezen met je kinderen.

Verschillende structuren

Een tijdje terug las ik dat Jamie Oliver zijn kinderen bevroren doperwten geeft omdat ze dat lekker vinden. Om je kinderen groente te laten eten kun je kijken op welke manier ze dat het lekkerst, of het minst vies, vinden. Denk aan rauw, kort gekookt, wat langer gekookt, bevroren, gepureerd, geraspt… Je kunt samen met je kind zoeken naar de manier die bij jullie past.

Omgekeerde psychologie

Bij sommige kinderen werkt omgekeerde psychologie goed. Zeg tijdens het eten tegen je kinderen: ‘Ik eet nu mijn bord leeg, als ik het op heb wil ik absoluut niet hebben dat jouw bordje ook leeg is. Echt hoor, gaan we niet doen!’ Sta er niet verbaast van te kijken als het kinderbordje naast je toch ineens leeg is als jij je eten op hebt, haha.

Groente goed verwerken

Waarom moeten kinderen altijd weten dat er groente in hun eten zit? Aan sommige recepten kun je heel goed groente toevoegen zonder dat kinderen dat door hebben. Smoothies zijn daarvoor heel geschikt. Maar je kunt ook groente verstoppen in tomatensaus door voor het serveren de saus te pureren. Wist je ook dat je groente kan verwerken in pannenkoekenbeslag? In deze blog leg ik uit hoe ik dat doe. En wat dacht je van soep? Als je een lekker gebonden soepje hebt dat goed gepureerd is dan lijkt het niet meer op groente, maar het bestaat natuurlijk wel voor een groot gedeelte uit groente.

Maak het niet te groot

Oké, volgens het boekje moeten kinderen natuurlijk een bepaalde hoeveelheid groente op een dag eten. Maar goed, bij sommige kinderen kun je op je kop gaan staan, ze doen het gewoon echt niet! Heb je voor je gevoel alles geprobeerd maar het lukt gewoon niet? Laat het dan. Maak er absoluut geen loopgravenoorlog van want dat zal alleen maar tegenwerken. Blijf wel groente aanbieden en eet het zelf ook. Als het goed voor je voelt kun je ze multivitaminen geven, zoals deze van Optimax, dat scheelt natuurlijk iets. Veel kinderen pikken het groente eten toch vroeg of laat op. Zo niet, er zijn ook kinderen die gewoon groot worden zonder groente.

Deze tekst kan affiliate links bevatten, dat betekent dat nietvolgensboekje eventueel commissie krijgt zonder dat jou dat iets extra’s kost.

Like en volg ons op

Author

Mijn naam is Geke Douw. Ik ben getrouwd en moeder van drie kinderen. Twee prachtige en ondernemende jongens en een schattig maar minstens zo ondernemend meisje. Ik vind het ouderschap een super mooie leerschool, een school waar je nooit uitgeleerd raakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial
error

Volg ons op: