Gezonder eten challenge
Eten / Weten over eten

In 30 dagen gezonder eten challenge, de uitleg

Gezond eten, voor sommigen is dat een fluitje van een cent. Helaas is het voor veel mensen niet zo makkelijk om te doen en om vol te houden. Toch levert gezond eten je heel veel op, denk bijvoorbeeld alleen al aan meer energie. Iets wat je als moeder goed kan gebruiken! Door gezond te eten lopen processen in je lichaam gewoon beter waardoor je je beter voelt, zowel in je lijf als in je hoofd. De verschillen kunnen enorm zijn. Zo heb ik zelf bijvoorbeeld een paar jaar geleden door alleen mijn voeding aan te passen mijn PCOS weten te verminderen en deed mijn cyclus binnen een paar maanden wat het moest doen! Wil jij ook een betere versie van jezelf worden? Doe dan mee met deze ‘in 30 dagen gezonder eten challenge’!

Wat houdt deze ‘gezonder eten challenge’ precies in? 

Er zijn natuurlijk heel veel elementen in je voeding die je kunt aanpakken om gezonder te eten en te drinken. Tijdens deze challenge gaan we twee grote veranderingen maken in je voeding die veel invloed hebben op de processen in je lichaam. Namelijk het verminderen van de hoeveelheid suiker en het vermeerderen van de hoeveelheid groente. Dit doen we in kleine behapbare stapjes zodat je lichaam en jijzelf de tijd krijgen op te wennen. Misschien denk je nu, he bah! Dan wordt eten toch niks meer aan. Nou ja, dat is op zich een logische reactie. Maar je lichaam moet en kan ook wennen aan deze nieuwe manier van eten. Daarom duurt deze gezonder eten challenge ook 30 dagen. Je lichaam heeft die tijd nodig om te wennen aan je nieuwe manier van eten. En echt, je leert op een gegeven moment genieten van gezond eten, zeker als je de effecten ook gaat merken. En wees gerust, je mag echt nog wel lekkere dingen eten.

Suiker afbouwen 

Ik begin met iets leuks te zeggen: suiker is geen vergif zoals soms wel wordt beweerd. Je lichaam heeft suiker ook nodig. Denk bijvoorbeeld aan fruit. Fruit is supergoed eten om gezond te blijven maar er zitten ook suikers in. Het jammere is alleen dat we tegenwoordig te veel suiker eten en dat heeft negatieve effecten voor ons lichaam. Je kunt last krijgen van je darmen, je kunt te dik worden, je kunt sneller moe worden, je hormonen werken minder goed, je kunt je slechter concentreren, je immuunsysteem werkt minder goed, je kunt diabetes ontwikkelen… Nou ja, zo kan ik nog wel even doorgaan. Helemaal suikervrij eten is niet nodig en eigenlijk ook bijna niet mogelijk. Maar in deze challenge leer je bewust te zijn van de suikers die je binnenkrijgt en ze stapje voor stapje af te bouwen tot een betere hoeveelheid voor je lichaam. 

Gezonder eten challenge

Meer groente eten

Groente is voor mij niet het eerste waar ik aan denk als ik lekker wil eten. En dat geldt voor veel mensen denk ik. Toch is groente eten heel erg goed voor je lichaam en dus ook voor je geest. Je zult je fitter voelen als je meer groente eet en je voorkomt allerlei ziekten en kwalen. Voor volwassenen is het advies om minimaal 250 gram groente te eten per dag. Maar slechts 2 procent van de mensen lukt dit ook echt. In deze challenge gaan we er naar toe werken dat je ongeveer 300 gram groenten per dag gaat eten. En we gaan ook in op welke manier je allemaal groenten kan binnenkrijgen. Wees gerust, je hoeft niet dagelijks 300 gram rauwkost weg te werken als je dat niet lekker vindt.

Afvallen

Het is in principe niet het eerste doel van deze challenge dat je afvalt. Toch nodigt deze gezonder eten challenge wel uit om ook wat af te vallen. Gezond eten en een gezond gewicht bereiken, gaan natuurlijk wel hand in hand. Als je bewuster bezig bent met je voeding dan kan het zomaar zijn dat je zo hier en daar wat gewicht kwijt raakt. Dat heb je natuurlijk ook zelf in de hand. Als je wilt afvallen met behulp van deze challenge, dan raad ik je wel aan om dat met beleid te doen. Dus haal niet rigoureus allerlei eten weg uit je normale voedingspatroon. Zorg dat je langzaam afvalt zodat je het langer volhoudt. Als je borstvoeding geeft dan is het natuurlijk extra goed om niet te snel af te willen vallen. Wil je niet afvallen of val je te snel af? Zorg ervoor dat je extra eiwitten binnenkrijgt. Dus eet geregeld een handje noten of een bakje kwark.

Praktische zaken voor de gezonder eten challenge

Doe jij mee met de ‘in 30 dagen gezonder eten challenge’? Leuk! De challenge wordt gehouden in de groep ‘Vrolijke moeders’ op Facebook. Het eerste wat je dus moet doen is lid worden van deze groep als je dat nog niet bent. Klik hier om naar de groep te gaan en klik dan op ‘lid worden’. Op 1 februari begint de challenge. Elke dag zet ik een nieuwe opdracht online en laat dat weten in de groep. Tijdens de challenge is het natuurlijk leuk om elkaar te motiveren om door te zetten, recepten te delen, foto’s te maken en ervaringen te delen in de groep. Natuurlijk mag je ook gewoon lekker mee kletsen met de gesprekken in de groep en zelf nieuwe gesprekken beginnen.

Nog even dit

De gezonder eten challenge is een vrij laagdrempelige challenge. Er worden niet al te grote stappen gemaakt elke dag om te zorgen dat je het goed kan volhouden. Luister tijdens de challenge ook goed naar je lichaam. Misschien loop je in de valkuil dat je minder gaat eten. Maar als moeder bent heb je je energie ook gewoon nodig, zeker als je nog borstvoeding geeft en/of gebroken nachten hebt. Dus om je energie te behouden is het wel goed om voldoende te blijven eten. Wat daarnaast ook belangrijk is, is dat ik natuurlijk niet weet hoe jij eet. Het kan dus zijn dat er opdrachten tussen zitten die voor jou niet gelden. Dat geeft niks. Blijf dan gewoon doen wat je doet en wacht op de volgende opdracht.

Zie jij er ook naar uit om lekkerder in je vel te zitten? Doe dan mee en meld je aan bij de groep ‘Vrolijke moeders’!

Even iets anders: Heb je nog inspiratie nodig voor makkelijker maar lekkere recepten? Lees dan deze blog over 10 recepten met maar 4 ingrediënten.

Like en volg ons op

Author

Mijn naam is Geke Douw. Ik ben getrouwd en moeder van drie kinderen. Twee prachtige en ondernemende jongens en een schattig maar minstens zo ondernemend meisje. Ik vind het ouderschap een super mooie leerschool, een school waar je nooit uitgeleerd raakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial
error

Volg ons op: